Lathund (gymmet):

80% är kost, 20% är träning. Kom ihåg det när du skiter i promenaden och stoppar i dig glass istället!

Överdriv inte. 7 timmars träning i veckan räcker. Glöm inte att du ska sova 7-8 tim för att palla! Det är helt okey att vila både lördag och söndag.

Tekniken på gymmet är viktigt. Koncentrera dina lyft. Meningen är inte att du ska använda hela kroppen, utan det finns övningar till varje muskelgrupp. Kroppen tar stryk om du gör t.ex. en bänkpress, men böjer ryggen för att orka.

Glöm inte träna underkroppen. Vem vill se ut som en kyckling?

Det är många på gymmet, låt andra låna din bänk/maskin medan du vilar någon minut. Prata inte med folk i onödan, dem är där för att träna, inte för att snacka skit. Torka av ditt redskap med en handduk, ingen vill få ditt svett på sig. Lägg tillbaka vikterna när du använt dem och framför allt… Smäll inte med vikter som du inte klarar av att lyfta, ta en lättare tyngd. Alla är nybörjare, se inte ned på dem som försöker och kom ihåg att ödmjukhet kommer du långt med. Förstör dig inte, genom att lyfta för tungt, glöm inte ta reda på hur man utför en övning innan du gör det.

OCH, be någon om hjälp om du inte kan! Jag sätter 100kr på att killen/tjejen bredvid blir smickrad om du ber denne hjälpa dig. Och om hon eller han inte kan eller vill, fråga om denne vet någon som kan.

Gymmet är en plats där det finns många olika människor, tjocka, smala, långa, korta, stora och små. Alla har egna bagage i ryggsäcken och det går inte att välja vem man skall stöta på. Gymmet är också en plats dit många far illa av att gå, pga att de känner sig blyga, okunniga och kanske till och med fula.

Därför skall du som ”veteran”, alltid visa en god attityd mot alla på gymmet. Du kanske bidrar till att en överviktig människa lyckas nå sina mål, eller en tanig kille tillslut blir stor. Men du kan också bidra till att personen aldrig mer kommer tillbaka…